top of page

10 אלבומים ישראליים שחייבים לצאת על גבי תקליט ויניל

החודשים האחרונים בשוק המוזיקה הישראל היו בסימן הקאמבק של תקליטי הויניל בישראל. בכתבה שפרסמנו השבוע "אם אתה על תקליט ויניל זה לנצח" דיווחנו שכל חברות התקליטים בארץ כולל "הליקון" ו"אן.אם.סי יונייטד" עומלות בכל הכח על חיזוק המגמה. לרגל "יום חנויות התקליטים" שחל היום בחרנו במערכת רמקולים עשרה אלבומים ישראליים שיצאו בין 1992 (השנה בה הפסיקו לייצר תקליטים בארץ) ועד היום, כאלה שלדעתנו כדאי מאוד שייצאו על גבי תקליט ויניל.

1. אביתר בנאי - "לילה כיום יאיר", 2009

אלבומו הרביעי של אביתר בנאי הוא אחד היפים שיצאו בישראל בעשור האחרון, ואולי השלם ביותר מאלבומיו. אין לנו ספק שמהדורה חדשה על גבי ויניל של האלבום הזה תמכר בהצלחה וגם העטיפה היפה מחכה כבר להגדלה. כמובן שהתלבטנו עם האלבום הראשון המופתי ועם "עומד על נייר" המצויין לכשעצמו, אבל התחושה היא שדווקא "ליליה כיום יאיר" יכול לחבר את חובבי הויניל לאלבום שמזוהה עם הצלחה רדיופונית, ויש בו הרבה מעבר.

2. אביב גפן - "זה רק אור הירח", 1992

כמעט כל שירי אלבום הבכורה של אביב גפן יצאו על גבי תקליטי ויניל, כתקליטי שדרים לרדיו, אבל כשיצא "זה רק אור הירח" לחנויות הפורמט כבר מת בישראל, גפן לא היה עדיין אמן מצליח ומוכר כדי שידפיסו אותו על ויניל, וגם הקהל שלו היה צעיר, וקנה דיסקים. בשנים שאחר כך האלבום הזה הפך לקלאסיקה ישראלית, שעשרות אלפים מכירים כל שורה ממנה בעל פה, והגיע זמנה לעלות על גבי ויניל.

3. אריק איינשטיין - "שמש רטובה", 2002

אלבומו של אריק איינשטיין מתחילת העשור הקודם, שנעשה בשיתוף עם מיכה שטרית ויזהר אשדות. זהו בעצם אלבומו הראשון של איינשטיין בשנות האלפיים שלא זכה לאהדת המבקרים והרדיו. עכשיו, לאחר מותו, מגיע לו ולשירים היפים שכתבו יענקל'ה רוטבליט, ארקדי דוכין, דוכין, שלום חנוך, שטרית ואיינשטיין עצמו לקבל חיבוק חם מהקהל.

4. רוקפור - "האיש שראה הכל", 1994

כל אלבומי רוקפור יצאו ו/או עומדים לצאת בקרוב על גבי ויניל, אך עתידו של האלבום האהוב ביותר על ידי הקהל, והדומיננטי ביותר בקריירה של הלהקה, עדיין לא ידוע. ייתכן שבקרוב הרצון העז של הקהל בהוצאת האלבום על גבי ויניל יתגבש לכדי עצומה אינטרנטית, שקשה יהיה לעמוד בפניה.

5. מוניקה סקס - "פצעים ונשיקות", 1995

השנה חגגו חברי "מוניקה סקס" עשרים שנה לצאת אלבום הבכורה המצויין שלהם בסדרת הופעות מוצלחות במיוחד, שהראו עד כמה השירים של יהלי סובול, שחר אבן צור ופיטר רוט (יחד עם ספי אפרתי) נשארו רלוונטיים, עם האנרגיות הנהדרות והרגשות החשופים. בדוכן המרצ'נדייז חיכה לקהל הג'קט עם הקפוצ'ון שמופיע על גבי העטיפה והדיסק, אך פורמט הויניל בלט בחסרונו. אף פעם לא מאוחר מדי.

6. אלג'יר - "מנועים קדימה", 2004

מאלבומי הרוק הגדולים של שנות האלפיים, ובכלל. עטור שבחים, מורשת קרב, הערכה והערצה, מקרה קלאסי של קלאסיקה מודרנית, שהדור העכשווי של חובבי המוזיקה האיכותית ידע אותה בזמן אמת. הקהל של להקת אלג'יר הוא קהל אדוק ואוהד, שרק מחכה לחבק בידיו את יצירת המופת של אביב גדג', גבריאל בלחסן ז"ל וחבריהם להרכב המיוחד. אנחנו סומכים על "בארבי רקורדס" של שאול מזרחי שיפנקו אותנו בזמן הנכון.

7. ברי סחרוף - "האחר", 2001

כל האלבומים של ברי סחרוף ראויים לצאת על גבי תקליט ויניל, ואולי גם בדרך לצאת, עכשיו כש"סיפורים מהקופסא" מודפס מחדש. לצורך הרשימה הזאת בחרנו ללא עוררין ב"האחר", אולי האלבום הכי קונספטואלי של סחרוף, על הבית שרעד בשנת 2001, ומאז הוא רק ממשיך לרעוד.

8. אסף אמדורסקי - "אסף אמדורסקי 2", 1997

אלבומו השני של אסף אמדורסקי עם שבע בלדות רוק ארוכות ומרהיבות ביופיין, כולל "השמיים הכחולים", "מעיין" ו"הוא האמין לה". האלבום הראשון שלו מובן מאליו ששווה ויניל, אבל האלבום השני האישי והמיוחד לא פחות ממנו, יעשה את זה בלב להרבה מעריצים.

9. אהובה עוזרי - "צלצולי פעמונים", 1999

בשנת 1999 שבה אהובה עוזרי לפעילות עם אלבום המופת "צלצולי פעמונים" בהוצאת קדמה/נענע דיסק של ניצן זעירא. מדובר באחד מאלבומי הקאמבק המרגשים שנוצרו בישראל, אלבום שחשף את עוזרי לקהל חדש ואוהד, והחזיר אותה למקום לו היא ראויה - צמרת היוצרים המוערכים בישראל.

10. הפרויקט של עידן רייכל - "בין קירות ביתי", 2008

האמן המצליח בישראל בשנות האלפיים עם מכירות של מאות אלפי עותקים יכול להרשות לעצמו להוציא את אלבומיו על גבי הפלסטיק שחור. אנחנו ממליצים להתחיל עם האלבום השלישי, מרובה השירים שהפכו לכה אהובים: "חלומות של אחרים", "מי נהר", "שאריות של החיים", "רוב השעות", "הכל עובר", וכמובן "מינהאר לי משיטי".

11. החברים של נטאשה, "רדיו בלה בלה", 1994 אם הגעתם עד לכאן, אז הנה הבונוס: אלבומי קונספט במוזיקה הישראלית הם אירוע נדיר, לא כל שכן אלבומי קונספט כפולים. ל"חברים של נטאשה" בהנהגת מיכה שטרית וארקדי דוכין, היה אלבום אחד כזה, שכלל גם להיטים, כמו "פרדי על הבוקר", "קוק בצהרים", "אני לא רוקד כשעצוב", "נרקומנים" ו"שברי את הטלוויזיה", אבל בעיקר קונספט אודות ארבעה שדרני רדיו שונים, שמחלקים ביניהם את היממה, מה שמתאים בדיוק לארבעה צדדים של תקליט ויניל כפול. לא ברור האם זה אפשרי מבחינת זכויות יוצרים, אבל נדמה ש"רדיו בלה בלה" באלבום כפול על גבי צמד תקליטים יהיה מה שפרדי, הפי וקסמן, שץ וליזה היו אמורים להיות מלכתחילה.

Recent Posts 

שי צברי, רביעי 6.5, בארבי, ת"א

שי צברי ונבחרת הגרוב של המזרח התיכון

עמיר לב, חמישי 7.5, תמונע, ת"א

עמיר לב עם רם אוריון, יונתן לויטל ונווה קורן

לוריין היל, חמישי 7.5, לייב פארק, ראשל"צ

אביתר בנאי,חמישי 7.5, בארבי, ת"א

קרולינה, שישי 8.5, זאפה, תל אביב

קרולינה במופע צהריים

Please reload

חמש הופעות שוות
bottom of page