top of page

ריהאנה בהיסטריה, האם ההתרסקות בדרך?

ריהאנה בהיסטריה. היא לא מראה אותה, גם הצוות הניהולי והלייבל שלה לא, אבל הם מבינים שהפעם משהו לא עובד. נדמה שהקסם פג. כולם יודעים שריהאנה היא זמרת שבנויה על להיט אחד גדול בשנה, שבקלות יכול לקטוף את תואר "שיר השנה", ועוד שיר מצליח, ששומר אותה בעניינים בזמן שהיא חורשת את הבמות בסיבובי ההופעות התורניים. רק אלבום אחד מתוך השבעה שהוציאה עד היום כבש את המקום הראשון באמריקה, עוד הוכחה לכך שהיא זמרת הבנויה על סינגלים וזקוקה להצלחתם כדי להמשיך ולשמור את הפופולריות שלה בטופ.

בשלושת האלבומים האחרונים "הסינגל המוביל" הגיע למקום הראשון, ולאחריו לפחות עוד סינגל אחד (או יותר) הגיע לשלושת הגדולים, או למקום הראשון, אך עם הצלחה היסטרית פחות. זה המתכון שעבד לה בשנים האחרונות, מאז Loud ב-2010: הלהיט Only Girl עשה את העבודה, ו-Whats My Name ו-S&M שמרו אותה לוהטת. ב-Talk That Talk היה זה We Found Love, ששבר את השיא האישי שלה שנקבע עם Umbrella וכבש את הפסגה באמריקה לעשרה שבועות ו-Where Have You Been המשיך את הקו הדאנסי (שכלל לא מאפיין את האלבום עצמו). ב-Unapologetic, "דיימונדס" כבש את כולם, ו-Stay המשיך לשדר רוגע ברדיו. זה הריטואל, זה הסטנדרט. כך זה היה אמור להיות גם הפעם.

הסברה היתה שהגברת זוממת להוציא את האלבום החדש בסוף 2014, וזה לא קרה. אחר כך כולם חשבו שהוא הולך לצאת ממש בינואר- פברואר, והנה אנחנו באמצע אפריל, ללא תאריך שחרור, הכרזה על שם או פרטים מלאים. רק שלושה שירים רשמיים ממנו, וצמד הצצות באינסטגרם, שנשמעות יותר טוב משלושת השירים יחד. עיכוב לא צפוי? כנראה שכן. האלבומים של ריהאנה נשמעים בדרך כלל כמו אוסף רצועות שחוברו באילוץ. אין בינהן הרבה קשר, הסגנון המוזיקלי של כל שיר שונה מזה שקדם לו, כי אלופת צילומי העירום מבין הסלבס חייבת לעשות קרוס אובר על קרוס אובר וחוזר חלילי. וכך היא מלקטת ארנ'בי, טראפ, דאנס והשירים נשמעים שונים. לעומת הסינגלים הם כמעט תמיד באותו הקו. הפעם הם בקושי מאותו ז'אנר.

זה התחיל בסוף ינואר עם "FourFiveSeconds"' יציאה מוזרה אך חביבה (ומאוד גלגלצית) עם פול מקרטני וקניה ווסט, המפיק הראשי של האלבום, שלמרות הקרבה ביניהם, הבחירה בו הרימה לא מעט גבות. הסינגל הגיע בשיאו למקום הרביעי באמריקה, אבל נשאר יציב בעשרת הגדולים מספר שבועות. המעריצים חיכו לרגע שבו הסינגל הבא ייצא, או ההכרזה על האלבום (או ליציאה בהפתעה, אה-לה ביונסה), ונשמו לרווחה כששוחררה ההכרזה על הסינגל השני "Bitch Better Have My Money" בעל השם האדיר והמבטיח. אז התחילו לדבר על התרוממות, על מקום ראשון נוסף לריהאנה, ואז יצא השיר. רצועת טראפ, פשוטה, אפילו זולה, שזינקה לעשרים הראשונים עקב הופעה אדירה בטקס iHeartRadio, אבל מאז השיר רק מתרסק.

כבת טיפוחיו של ג'יי זי, ההצטרפות של ריהאנה לשירות הסטרימינג החדש TIDAL הייתה צפויה, אך הכוכבת נפגעה כמעט מיד מהחיסרון שבשיטה החדשה. השיר הבא שלה, "American Oxygen", בעל הפזמון הסוחף הושק אך ורק דרכו. לא לאיי-טיונס, לא ליוטיוב, ולא לאף פלטפורמה מתחרה. טעות? כנראה שכן. השיר עצמו, אגב, חוץ מהפזמון, לא משהו. הפזמון מעולה, אבל היא שרה כמעט את אותה שורה במשך חמש דקות, ובינתיים זה לא כובש את הרדיו. גם הצעד המתבקש להוציא גרסת רדיו מקוצרת, לא קרה. השיר עלה לראשונה ליו-טיוב לפני ארבעה ימים בגרסה המלאה, ונכון לכתיבת שורות אלו צבר 6 וחצי מיליון צפיות "בלבד" (במונחים של ריהאנה זה לא הרבה). איך ריהאנה הגיעה למצב שבו סינגל אול-אמריקני, בעל חשיבות כה גדולה לאלבום הקרוב שלה, מגיע בשבוע היציאה שלו למקום החמישים באיי-טיונס, ולקצב של מיליון וחצי צפיות ביום שבוע הראשון?.

ואיך יודעים שהחבר'ה מ"רוק ניישן" בהיסטריה? ובכן, בלגן בלגן בלגן. בקיץ 2013 העולם ציפה לרעידת אדמה כשליידי גאגא הכריזה על קאמבק לאחר הפציעה, והתוצאה הייתה די בינונית. כבר קיימות מספר הקבלות (אפילו "קריפיות") בין ה"פלופיות" של השתיים - שני הסינגלים המובילים הגיעו רק למקום הרביעי, הקליפים של שניהם בוימו על ידי אינז ווינווד, לסינגל השני לא יצא קליפ, והסינגל השלישי מוכתר כ"להיט הגדול הבא", ורק מתרסק. ההבדל הוא שההתרסקות של גאגא נבעה מהברדק שנוצר עקב הבלבול בשחרור הסינגלים, ופיטורי המנהל שלה. אצל ריהאנה זה בדיוק ההפך- הבלגן בהתנהלות נובע כתוצאה מההתרסקות המסחרית. במעמדה הנוכחי סינגל מוביל מאלבום, שלא מגיע למקום הראשון באמריקה, זו נפילה (הכל יחסי), וההיסטריה להשיג את המקום הבא שלה, שרק מתרחק ממנה.

ומה מכאן? צריך לזכור שיש עליות ומורדות. ריהאנה יכולה להמשיך למלא אולמות באמריקה גם במצב הנוכחי (ושם הכסף הגדול), אך אם המצב לא ישתפר בחודשיים הקרובים, הקיץ הנוכחי עומד להיות עצוב מבחינתה. מצער לכתוב זאת, אבל אחרי כמעט עשור של קריירה ועל סף אלבום שמיני, ריהאנה היא עדיין כוכבת פופ שתלויה בהצלחה רגעית של להיטים. היא חייבת לבלוט ברדיו ולייצר שערוריות ברכילות וברשת כדי שהבאז התקשורתי יפמפם את המכירות. אין לה עדיין את ה"אייקוניות" שעוטפת את ביונסה. אם אין לה להיטים היא כמעט ולא קיימת. וכרגע אין לה אף להיט אמיתי וגדול ביד מהאלבום החדש. אבל אולי עוד תבוא הישועה. י הרי להיט אחד גדול יכול להרים אותה. וקשה לשכוח ש-Rude Boy הענק הגיע רק אחרי ששוחרר האלבום ב-2009, ואחרי שכבר הספידו אותה. נשמח לאכול את המטריה.

Recent Posts 

שי צברי, רביעי 6.5, בארבי, ת"א

שי צברי ונבחרת הגרוב של המזרח התיכון

עמיר לב, חמישי 7.5, תמונע, ת"א

עמיר לב עם רם אוריון, יונתן לויטל ונווה קורן

לוריין היל, חמישי 7.5, לייב פארק, ראשל"צ

אביתר בנאי,חמישי 7.5, בארבי, ת"א

קרולינה, שישי 8.5, זאפה, תל אביב

קרולינה במופע צהריים

Please reload

חמש הופעות שוות
bottom of page